Program Erasmus+. Akcja K2 „Strategic Partnership”. Round 1. 2016-201
Projekt „A school for tomorrow’s Europe: Dropout Prevention, Intervention and Retrieval through Art Education” (Szkoła przyszłej Europy: zapobieganie i interwencja opuszczania oraz przywracanie uczniów poprzez edukację sztuką)
Opis projektu:
W dziedzinie edukacji w Unii Europejskiej, strategia Europa2020 ma dwa cele:
- Redukcja liczby uczniów, którzy wcześnie opuszczają szkołę.
- Zwiększenie liczby młodych dorosłych, którzy uzupełnili edukację.
Zredukowanie liczby opuszczających szkołę jest kluczowe, gdyż mniej wykształconych populacji oznacza niższy poziom zatrudnienia.
Kraje takie jak: Polska, Słowenia, Czechy, Słowacja, Litwa już osiągnęły ten cel. Szwecja, Irlandia i inne kraje są blisko tego celu, kraje śródziemnomorskie prezentują dramatyczny obraz, na Malcie ponad 35% opuszcza szkołę z niższym stopniem edukacji. Kraje te muszą zainwestować w kapitał ludzki (Hiszpania, Portugalia).
Celem projektu jest wykorzystanie sztuki w edukacji, aby zapobiec niepowodzeniom w szkole i opuszczaniu jej.
Innowacja, kreatywność i przedsiębiorczość są bardzo ważne na obecnym rynku pracy, istnieje potrzeba elastycznych kształcenia pracowników. Projekt ma zapewnić grupie docelowej (uczniom opuszczającym szkołę) konieczne narzędzia, aby rozwijać te aspekty poprzez sztukę i aby rozwijać kompetencje nauczyciela w kontekście sztuki.
We wszystkich krajach partnerskich zostaną przeprowadzone badania w których wezmą udział nauczyciele i uczniowie wcześnie opuszczający szkołę. Promowany będzie zestaw technik uczenia się, które określa się jako dobre i korzystne. Badania te przyczynią się do stworzenia „Przewodnika dla nauczycieli, trenerów i menadżerów”.
Jednym z głównych działań w drugim roku projektu będą warsztaty tematyczne. Końcowym produktem będą dwa przewodniki zawierające wnioski o bieżących potrzebach grup docelowych i kilka technik , aby promować twórczość i ducha przedsiębiorczości.
Po realizacji warsztatów i stworzeniu końcowej wersji przewodników wszystkie te działania będą prezentowane aby można było zaimplementować niektóre techniki używane na warsztatach i wdrażane w krajach partnerskich.
W projekcie uczestniczą 3 kraje: Portugalia, Włochy i Polska. W każdym z krajów powstało konsorcjum składające się z jednostki samorządowej, szkoły i instytucji pozarządowej.
Szczegółowy opis projektu w załączniku: dropout-description
Projekt Grundtvig „Be my guest”. 2012-2014
„Be my guest” (Bądź moim gościem), był projektem, skonstruowanym w celu wypełnienia celów Programu LLL – m.in. ulepszanie znajomości języka oraz promowanie ICT.
Próbowaliśmy znaleźć oryginalną i zrównoważoną drogę odpowiadającą na następujące problemy:
- Znajomość języków i ICT uważa się za użyteczne w dyskusji. Czy są one rzeczywiście użyteczne wystarczająco aby zapobiec konfliktom i wojnom? Patrząc na historię, na całym świecie i ostatnie wydarzenia, można mieć poważne wątpliwości.
- Wszędzie możemy zaobserwować podobny rozwój, „fast-foody”, centra handlowe, globalna kultura oraz globalny język (ubogi, wymieszany angielski, mnóstwo międzynarodowych słów w każdym języku). Czy poza standaryzacją kultury, techniki, języka i ekonomii Europa dostaje szansę istnienia jako ludzki skarb w różnorodności i dzieleniu się?
- Poprzez studia łatwo jest zapraszać młodych ludzi poprzez wymianę standaryzacji na ćwiczenia językowe oraz ICT. Ale jak można w obliczu pokojowej Europy integrować zmęczonych, zagubionych, starych, niepełnosprawnych, wypalonych, niedouczonych albo leniwych ludzi?
- Jaką motywację, indywidualną czy wspólną można by zaproponować dla mobilizacji wszystkich dla europejskiego szacunku (popatrzmy na niską mobilizację w ostatnich europejskich wyborach)?
Językami roboczymi projektu były: hiszpański, włoski, francuski i polski.
Projekt Grundtvig „Improve the accompaniment of the seniors„. 2012-2014
W czasie gdy europejskie społeczeństwo starzeje się, nieoceniona jest pomoc wolontariuszy osobom starszym. Według danych Eurocarers jeden wolontariusz przypada na 100 milionów potrzebujących pomocy w Europie.
Ważne jest zatem wspieranie ich w działaniu i oferowanie im zasobów, które umożliwią im poszerzać ich wiedzę i kompetencje niezbędne przy wspomaganiu seniorów.
Aby móc rozwijać te kompetencje zostało utworzone wzajemne uzupełniające się partnerstwo: stowarzyszenie specjalizujące się w pomocy wolontariackiej oraz instytucję wolontariacką (Francja), dwie organizacje publiczne zajmujące się edukacją i działalnością socjalną (Niemcy i Turcja) oraz stowarzyszenie specjalizujące się we wspomaganiu seniorów (Polska).
Celem naszego projektu było opracowanie poradnika ze skorowidzem, metodologią i wskazówkami niezbędnymi we wspomaganiu seniorów.
Dokument ten jako rezultat transferu metod pomiędzy europejskimi partnerami jest przeznaczony dla profesjonalistów z sektora socjo-edukacyjnego, medyczno-socjalnego oraz dla prywatnych i publicznych osób zajmujących się szkoleniem i wspomaganiem seniorów.