Program Erasmus+. Akcja KA220-ADU „Partnerstwa współpracy w zakresie edukacji dorosłych”.
Projekt: Gamification Activities and Methods for the Elderly’s Support” (Działania i metody grywalizacji wspierające osoby starsze). 2023-2025
Opis projektu.
W miarę starzenia się społeczeństwa europejskiego społeczeństwo stoi przed różnymi wyzwaniami, takimi jak zdrowie fizyczne i psychiczne osób starszych oraz ich aktywne uczestnictwo w społeczeństwie i społeczeństwie w ogóle. W ostatnim stuleciu, a zwłaszcza w ostatnich dziesięcioleciach, średnia długość życia w Europie wzrosła, ludność Unii Europejskiej starzeje się i proces ten prawdopodobnie przyspieszy w przyszłości. W grupie wiekowej 55-64 lata korzystanie z komputera i Internetu jest częstsze niż w grupie wiekowej 65+. Jednym z powodów jest to, że osoby w wieku od 55 do 64 lat są w większości nadal aktywne zawodowo i do pracy mogą potrzebować umiejętności obsługi komputera i Internetu. Istnieje duże oczekiwanie, że technologie/TIK mogą pomóc społeczeństwom w poprawie jakości życia obywateli. W Międzynarodowym badaniu umiejętności informatycznych i informatycznych z 2018 r. stwierdzono, że kompetencje cyfrowe to umiejętności niezbędne do uczestnictwa w świecie napędzanym technologią. Dotyczy to także osób dorosłych w wieku 65+, które we współczesnym świecie nie mogą uczestniczyć w życiu obywatelskim i społecznym bez opanowania podstawowych umiejętności ICT. Aby także te osoby mogły lepiej uczestniczyć w życiu obywatelskim i społecznym współczesnego społeczeństwa, musimy promować innowacyjne podejście do uczenia się.
Celem projektu jest:
1. Ułatwianie dostępu do możliwości uczenia się nieformalnego osobom starszym.
2. Zwalczanie negatywnych stereotypów na temat aktywnych obywateli w wieku 65+, przyczyniając się w ten sposób do Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
Program Erasmus+. Akcja K2 „Strategic Partnership”. Round 1. 2016-201
Projekt „A school for tomorrow’s Europe: Dropout Prevention, Intervention and Retrieval through Art Education” (Szkoła przyszłej Europy: zapobieganie i interwencja opuszczania oraz przywracanie uczniów poprzez edukację sztuką). 2019-2021
Opis projektu:
W dziedzinie edukacji w Unii Europejskiej, strategia Europa2020 ma dwa cele:
- Redukcja liczby uczniów, którzy wcześnie opuszczają szkołę.
- Zwiększenie liczby młodych dorosłych, którzy uzupełnili edukację.
Zredukowanie liczby opuszczających szkołę jest kluczowe, gdyż mniej wykształconych populacji oznacza niższy poziom zatrudnienia.
Kraje takie jak: Polska, Słowenia, Czechy, Słowacja, Litwa już osiągnęły ten cel. Szwecja, Irlandia i inne kraje są blisko tego celu, kraje śródziemnomorskie prezentują dramatyczny obraz, na Malcie ponad 35% opuszcza szkołę z niższym stopniem edukacji. Kraje te muszą zainwestować w kapitał ludzki (Hiszpania, Portugalia).
Celem projektu jest wykorzystanie sztuki w edukacji, aby zapobiec niepowodzeniom w szkole i opuszczaniu jej.
Innowacja, kreatywność i przedsiębiorczość są bardzo ważne na obecnym rynku pracy, istnieje potrzeba elastycznych kształcenia pracowników. Projekt ma zapewnić grupie docelowej (uczniom opuszczającym szkołę) konieczne narzędzia, aby rozwijać te aspekty poprzez sztukę i aby rozwijać kompetencje nauczyciela w kontekście sztuki.
We wszystkich krajach partnerskich zostaną przeprowadzone badania w których wezmą udział nauczyciele i uczniowie wcześnie opuszczający szkołę. Promowany będzie zestaw technik uczenia się, które określa się jako dobre i korzystne. Badania te przyczynią się do stworzenia „Przewodnika dla nauczycieli, trenerów i menadżerów”.
Jednym z głównych działań w drugim roku projektu będą warsztaty tematyczne. Końcowym produktem będą dwa przewodniki zawierające wnioski o bieżących potrzebach grup docelowych i kilka technik , aby promować twórczość i ducha przedsiębiorczości.
Po realizacji warsztatów i stworzeniu końcowej wersji przewodników wszystkie te działania będą prezentowane aby można było zaimplementować niektóre techniki używane na warsztatach i wdrażane w krajach partnerskich.
W projekcie uczestniczą 3 kraje: Portugalia, Włochy i Polska. W każdym z krajów powstało konsorcjum składające się z jednostki samorządowej, szkoły i instytucji pozarządowej.
Szczegółowy opis projektu w załączniku: dropout-description
Projekt Grundtvig „Be my guest”. 2012-2014
„Be my guest” (Bądź moim gościem), był projektem, skonstruowanym w celu wypełnienia celów Programu LLL – m.in. ulepszanie znajomości języka oraz promowanie ICT.
Próbowaliśmy znaleźć oryginalną i zrównoważoną drogę odpowiadającą na następujące problemy:
- Znajomość języków i ICT uważa się za użyteczne w dyskusji. Czy są one rzeczywiście użyteczne wystarczająco aby zapobiec konfliktom i wojnom? Patrząc na historię, na całym świecie i ostatnie wydarzenia, można mieć poważne wątpliwości.
- Wszędzie możemy zaobserwować podobny rozwój, „fast-foody”, centra handlowe, globalna kultura oraz globalny język (ubogi, wymieszany angielski, mnóstwo międzynarodowych słów w każdym języku). Czy poza standaryzacją kultury, techniki, języka i ekonomii Europa dostaje szansę istnienia jako ludzki skarb w różnorodności i dzieleniu się?
- Poprzez studia łatwo jest zapraszać młodych ludzi poprzez wymianę standaryzacji na ćwiczenia językowe oraz ICT. Ale jak można w obliczu pokojowej Europy integrować zmęczonych, zagubionych, starych, niepełnosprawnych, wypalonych, niedouczonych albo leniwych ludzi?
- Jaką motywację, indywidualną czy wspólną można by zaproponować dla mobilizacji wszystkich dla europejskiego szacunku (popatrzmy na niską mobilizację w ostatnich europejskich wyborach)?
Językami roboczymi projektu były: hiszpański, włoski, francuski i polski.
Projekt Grundtvig „Improve the accompaniment of the seniors„. 2012-2014
W czasie gdy europejskie społeczeństwo starzeje się, nieoceniona jest pomoc wolontariuszy osobom starszym. Według danych Eurocarers jeden wolontariusz przypada na 100 milionów potrzebujących pomocy w Europie.
Ważne jest zatem wspieranie ich w działaniu i oferowanie im zasobów, które umożliwią im poszerzać ich wiedzę i kompetencje niezbędne przy wspomaganiu seniorów.
Aby móc rozwijać te kompetencje zostało utworzone wzajemne uzupełniające się partnerstwo: stowarzyszenie specjalizujące się w pomocy wolontariackiej oraz instytucję wolontariacką (Francja), dwie organizacje publiczne zajmujące się edukacją i działalnością socjalną (Niemcy i Turcja) oraz stowarzyszenie specjalizujące się we wspomaganiu seniorów (Polska).
Celem naszego projektu było opracowanie poradnika ze skorowidzem, metodologią i wskazówkami niezbędnymi we wspomaganiu seniorów.
Dokument ten jako rezultat transferu metod pomiędzy europejskimi partnerami jest przeznaczony dla profesjonalistów z sektora socjo-edukacyjnego, medyczno-socjalnego oraz dla prywatnych i publicznych osób zajmujących się szkoleniem i wspomaganiem seniorów.